Perjantaisin on mulla tapana järjestää jännitystä perheen elämään.

Viikko sitten jäin pahasti kiinni aikuisten sängyn lainaamisesta. Enhän saa siellä oleskella. Olin syönyt sellaisen notkeamusteisen Stafilo-kynän, ja siitä jäi iso musta lätäkkö lakanaan ja peittoon. Pureskeltu kynä oli vieressä. Lapset pelästyivät, kun makailin kyljelläni olkkarin matolla ja tärisin. Hanna hälytettiin puhelimella, ja tuli kotiin apteekin kautta. Emman emäntä kertoi puhelimessa ohjeet kuinka suolapaukulla (tippa vettä, suola möntiksi ja kurkkuun) oksennutetaan. Tapahtumasta oli luultavasti jo monta tuntia ja olin ihan reipas jo kun aikuiset tulivat. En joutunut suolaa syömään. Hiilitabletteja kuitenkin tarjoilivat. Onpa sekin testattu, että ahneuteni riittää myös niiden syömiseen. Aluksi ihmettelin makua ja pudottelin paloja pois suusta, mutta kun ne aina tarjoiltiin takaisin, rupesin syömään niitä ihan noin vain. Ruokakuppiin laitettiin yksi kerrallaan ja minä söin. Viisitoista taisin ottaa. (Ohje oli 2-8 tablettia per painokilo.) Hiilestä ei ole haittaa, ja tulipahan maistettua niitäkin palluroita. Hiukka oli lauantaina kikkareet mustat.

Eilen perjantaina sattui sitten sellaista, josta ihmiset tuli surulliseksi. Minun mielestäni olin vain nopea, taitava ja hieno metsästäjä. Gerbiilit olivat päättäneet kokeilla pakoa alcatrazista (tai mikä se on se niitten muovikoti), ja tehneet juomapullon reiän ympärille aikamoisen reiän. Mä näin ja haistoin ihanan saaliin, ja menin vinkumaan innoissani sohvan luo. Riikka luuli, että haluan sinne ihan muuta hakemaan, ja ystävällisesti siirsi sohvaa. Sieltä takaa sain salamannopeasti tapettua yhden meidän gerbiileistä. Keväästä asti olen ihastellut niiden tuoksua. Olin tosi taitava, mutta ihmiset rupesi kiljumaan ja itkemään! Hanna meni mun lelu- ja herkkukaapille, ja huusi mua sinne, joten jätin heti sen jyrsijän siihen. En ehtinyt sitä rikkomaan enkä syömään. Mut laitettiin yläkertaan ja noi tyypit vei sen saaliin pois. Ei sen väliä. Kunhan sain sen itse tappaa. Mulle sanottiin, että enempää niitä ei saa saalistaa, vaikka meillä olisi vielä kaksi gerbiiliä ja yksi marsu. Mutta jos ne tulee lattialle, niin sehän on mun aluetta, eikös?